ÜSKÜP

Balkanlar Seyahati’ndeki 6. durağımız, Makedonya‘nın başkenti Üsküp. Öncelikle ailenin bir tarafının makedon göçmeni olmasından dolayı yarı akraba ziyareti şeklinde geçen Üsküp‘te merkezde gidilmesi gerek neresi varsa gittik diyebiliriz. (dağın tepesindeki kiliseye -Milennium Cross- çıkmadık tabi)

İlk olarak bu sefer navigasyon kullanmamıza gerek kalmadı çünkü; Almanya‘dan Türkiye‘ye kadar uzanan otobanını bir kısmı Belgrad-Üsküp arasında bu sebeple rahat bir yolculuk başladı. taa ki sınıra kadar 🙂

Makedonya sınırında Hollanda Vizesi‘ni gören memur’un “Oo Hollanda! Aaraba temiz mi? İçmediniz di mi bişeyler? Ha ha!” espirisiyle karşılaştık ve her zamanki gibi Green Card dendi .Sigorta şirketine gittim ve fiyatını sordum yanıtı 15 euro olarak algıladım ve 20 euro verdim kabul etmediler ve 50 euro dediler. Biliyorsunuz fifty ve fifteen konuşma dilinde karıştırılır. 15 euro sandık fakat ve parayı uzattığımızda aramızda Türkçe konuştuğumuzdan yanıt “elli euro elli euro” oldu. Sigorta şirketi çalışanının Türkçe bilmesi sonucu “elli dedim elli” diyerek düzeltmesi ilk şokumuz oldu.

Green Card için 50 euro‘yu mecbur verdik. Hayır Makedon göçmeniz olmamız ve birçok akrabamızın Makedonya‘da yaşaması bir işe yaramadı ona yanıyorum 🙂 .

Ardından çok sevgili arabamızın kilit sistemi bozuldu ve arabayı 2 gün kapılarını içeriden kilitleyip bagajını kilitlemeden, bagajdan girip diğer kapıları açarak kullandık. Gerçi arabayı ücretsiz otoparka bırakıp hiç kullanmadık.

Akrabalarımız ve tanıdıklar ise “Arnavutluk plaka, kimse ellemez yanına bile park etmezler” dediler gülmüştük. 2 gün boyunca yanına park eden araç göremedik. 🙂

Üsküp‘e varınca ilk olarak bir cafede oturduk ve ev sahibini aradık. Kipu Cafe-Bar’da 1 fincan çay ve 2 bira içtik 2.70 euro ödedik. Bu arada Makedonya‘da para olarak Makedon Dinarı ve euro kullanılıyor.

1 euro 61 Makedon Dinarı fakat herkes ve her yer 60dan çeviriyor. 1 Türk lirası ise 16 Makedon Dinarı fakat onuda 15’ten çeviriyorlar. 😉

Makedon Dinarı sadece otobanlarda işinize yarıyor diğer yerlerde hemen 60’tan çevirip ödenebiliyor fakat otobanlarda 20-30 dinar olan yola euro ile ödeme yapmanız durumunda 1 euro alıyorlar.

Konaklama işini gene booking.com üzerinden ev kiralayarak yaptık ve booking puanı 9.7 olan Bob’s Apartemnt‘te 3 kişi 2 gece için 50 euro‘ya konakladık ve ev tek kelimeyle mükemmeldi. Yeni ve modern bir daire ve merkeze yürüyerek çok yakın bir konumda konakladık.

İlk olarak eve yerleşir yerleşmez internetten DM-Debar Maalo ‘yu bulduk. Taverna tarzı olan bu mekan aşırı eğlenceliydi. Gençler ve birkaç aile bir arada eğlenmeye çıkmışlar ve çeşit çeşit makedon rakıları içerek eğleniyorlardı.

Biz Sharska Kneaded Pleskavica‘yı denemeye karar verdik ve yanına da Tikveş Rakısı(Tikvesh Zholata) ve Makedon Ouzo‘su söyledik. Koskoca köfteyi bitiremedik ve fiyatı 180 dinar’dı. Rakı ise koladan ucuz 🙂 uzolar 240 dinar-4 euro rakılar 300 dinar-5 euro idi. Kola 300 dinardı siz hesaplayın.

Üsküp‘e gittiğinizde hotele eşyaları bırakıp soluğu burada alın ve Pleskavica köftelerini, Makedon rakıları ve şarapları ile taze salatalarını mutlaka tadın.

Mekan erken kapanabiliyor ama bunu bilen insanlar (ki orada eğlenen ailede öyle yaptı) karşısında bulunan mekana geçip alkol almaya ve eğlenmeye devam ediyorlar.

Biz bunu yerine eve yakın olan gene internet üzerinden bulduğumuz Kohak Bar’ı denemeyi tercih ettik. Gençlerin takıldığı ve servisinin inanılmaz hızlı olduğu barda 55 Makedon Dinarı‘ndan üçer tane Skopsko Birası içtik ve 150 metre ileride bulunan kiraladığımız eve döndük.

Ertesi gün yakınlarda bulunan Üniversite‘nin Mühendislik Fakültesi‘ne yakın olan Kantina Cafe‘yi bulduk.

Kahvaltı niyetine devasa bir hamburger, quesilada ve soya soslu tavuk ile 2 bira 1 kola içtik ve 600 dinar ödeyip kalktık.

Yürüyerek şehir merkezi olan Büyük İskender Meydanı‘na geldik.

Makedonyalı Büyük İskender‘in adına düzenlenen ve devasa heykeli bulunan meydanda heykelin etrafını çevreleyen bir süs havuzu var.  Bu havuz akşamları ışıklandırmayla çok güzel oluyormuş. Aslan heykelleri ve diğer komutanlara hitafen bulunan heykellerle birlikte meydanda müzik yayınıda yapılıyor.

Etrafındaki kafelerde oturup birşeyler yiyip içebilirsiniz. Biz Coffee Factory‘ye oturduk ve Balkanlardaki en pahalı biramı içtim 33 cl’lik Skopsko birası’na 1.10 euro-66 dinar ödedim 🙂

Ardından İskender Meydanı‘nın üst tarafına doğru ilerledik ve Rahibe Terassa Anı Evi’ne vardık biz gittiğimizde saat 2’yi 10 geçiyordu ve ev-müze 2’de kapanıyordu gitmek isteyenlere tavsiye saat 2’den önce gidin.

Gittiğinizde evin avlusunda oturan ve ziyarete gelmiş papaz, peder ve rahibeleri görebilirsiniz.

Tekrar meydan’dan aşağı inerek sağa kıvrıldık ve Arkeoloji Müzesi‘nin heykellerle dolu köprüsünden geçerek Vardar Nehri’nin karşı kıyısına geçtik. Müzenin hemen yanında Taş Köprü‘nün bitiminde Büyük İskender‘in babası 2. Philip‘in devasa heykeli bulunmakta.

2. Philip Meydanı‘nını geçtikten sonra yaya üst geçidinde de karşıya geçiyorsunuz hemen solunda Üsküp Kalesine çıkabilir, şehir merkezine kuş bakışı bakabilirsiniz. Ayrıca kalenin içinde birde Makedon Çağdaş Sanatları Müzesi bulunmakta.

Sola dönmeyip düz devam ederseniz Old City‘ye yani Türk Mahallesi‘ne varıyorsunuz. Biz Old City‘ye girdik ve girmemizle çıkmamız bir oldu çünkü; bildiğiniz kebapçı ve sütaş ayran dolaplarıyla dolu bir cadde, klasik türk mimarisi evler ve türk esnafı.

Buraya gelirseniz meşhur triliçeci ve sandviççi varmış fakat biz tok olduğumuzdan dolayı uğramadık. Tüyoyu Üsküp‘ün yerlisi olan akrabalarımızdan aldık giderseniz ve triliçe seviyorsanız uğrayınız 😉

Vardar Nehri‘nin karşısına tekrar Büyük İskender Meydanı‘na doğru bu sefer tarihi Vardar Taş Köprüsü’nden geçtik.

Eve dönerken bu sefer diğer caddeyi (Mitropolit Teodosij Gologanov) kullanarak eve doğru ilerledik. İlerlerken 3 tane hamburger ve patates kızartması 180 dinar olan Burger Friends‘i gördük deneyelim dedik ve acayip lezzetli bir hamburger çıktı merkeze yakın olan bu hamburgerciyi deneyebilirsiniz.

Ayrıca Mitropolit Teodosij Gologanov caddesi üzerindeki D&M‘den kozmetik alışverişi yapabilir, cadde üzerindeki VERO Market‘ten en uygun market alışverişinizi yapabilirsiniz. Uygun fiyatlı ve orjinal  Makedon Rakılarını ve Şaraplarını bu markette bulabilirsiniz.

Akşam ise hem Üsküp‘te son günümüz hem de akrabalarımızın kiraladığımızın evin arka sokağında oturduklarını öğrenince akraba ziyareti yaptık.

Sabah ise yakınlarda bulunan Silbo Bakery denemeye karar verdik ve mutlaka ama mutlaka Üsküp‘te Silbo Bakery‘ye gidin. Çeşit çeşit fırın ürünleri taptaze ve fiyatı çok ama çok uygun. Şöyleki sade poğaçalar 25-30 dinar, içi dolu doyurucu sandviç poğaçalar 50 dinar.

Ardından kahvaltımızı yapıp Ohrid’e doğru yola çıktık.

Ohrid yazımız için tıklayınız >>

Ohrid‘e doğru giderken yaklaşık 17 km uzakta bulunan UNESCO Miras Listesi‘nde bulunan Matka Kanyonu‘na uğramadan Üsküp‘ten ayrılmayın. Tam olarak gezmesi Tarihi Kilise, Botanik Bahçesi ve Hayvan Alanları‘yla 1 gün sürüyormuş.

Biz vaktimizden dolayı ortada bulunan restorant‘a kadar ilerledik ve oturup 1 espresso ile 1 white russian içtik ve komik gibi gelecek ama 250 dinar ödeyerek kalktık.

Bu arada yazımız başında ve 1. Balkan Seferi yazımızda(hazırlanmakta) belirttiğimiz gibi insanlar araba kullanmayı bilmiyorlar ve çok korkak kullanıyorlar. Matka Kanyonu girişinde sinirlerinize hakim olmaya çalışın en sona kadar gidin çünkü korkudan insanlar arabalarını 1km. 2km geride bırakıyorlar. Biz en sona kadar gittik ve çok rahat park yeri bulduk.

Matka Kanyonu‘nu gezerken İnterrail Türkiye’ye selam çakmadan olmaz 😀

Matka Kanyonu‘ndan sonra bir sonraki durağımız Ohrid.

Ohrid yazımız için tıklayınız >>

Üsküp için tavsiyeler;

• 1 euro 61 Makedon Dinarı fakat herkes exchange office‘ler bile 60’tan bozuyor. 1 TL ise 16 Makedon Dinarı onuda 15 üzerinden bozuyorlar.
  • Vardar Nehri’nin öteki tarafında bulunan Old City(Türk Mahallesi)‘de exchange office bulabilirsiniz.
  • Old City(Türk Mahllesi)‘e triliçe yemeyecekseniz uğramayın deriz. Çünkü kebapçılar ve pidecilerden başka birşey yok.
  • Skopska Birası‘nı deneyin.
  • Su katılmayıp sek içilip yanındaki suyla seyirtilen Makedon Rakıları‘nı deneyin.
  • DM Restorant’ta Sharska Kneaded Pleskavica‘ yemeden ayrılmayın.
  • En uygun fiyatlı market VERO, alışverişlerinizi buradan yapabilirsiniz.
  • Büyük İskender Meydanı‘nda tur atıp etrafındaki kafelerde kahvenizi ya da biranızı yudumlayın.
  • Rahibe Terassa Anı Evi’ndeki din adamlarıyla sohbet edin fotoğraf çektirin.
  • Silbo Bakery‘ye mutlaka uğrayıp hamur işlerini tadın.
  • Otobüs+ Teleferik ulaşımıyla ya da tracking yapmak isterseniz tracking ile Vodno Tepesi‘ndeki Sredno Vodno ve Saint İlija Kiliseleri’ne tırmanın ve Millenium Cross(Üsküp’ün tepesindeki haç görmeyeni dövüyorlar)’dan Üsküp‘ü birde kuş bakışı izleyin.
  • UNESCO Miras Listesi‘ndeki Matka Kanyonu‘nda doğayla iç içe 1 gün geçirin.
  • Makedonya Ulusal Tarih Müzesini gezip Büyük İskender, Makedonya Krallığı ve Helenistik Dönemi inceleyin.
  • Makedonya Kalesi’nden şehri ve gün batımını izleyin.
  • En uygun hediyelik eşyayı ise 2. Philip Meydanı‘ndan Taş Köprü’ye doğru ilerlerken sağ tarafta bulunan hediyelikçilerden alabilirsiniz. 😉