BELGRAD

Balkanlardaki 5. durağımız Sırbistan‘ın başkenti Belgrad. Balkanlardaki en Avrupai şehir Belgrad. 2 gece konakladığımız Belgrad’a sevgili navigasyon sayesinde ölmeden varabildik. 🙂

Sırbistan sınırını geçerken bulutları gördük ve yağmur yağmaya başladı. Ardından ilk önce aldığımız tüyolardan dolayı otobanlarda “euro ödemesiyle Sırp Dinarı çok fark ediyor.” Dedikleri için hemen önümüze çıkan ilk köy kasaba karışımı yerde euroyu Sırp Dinarı’na çevirmek için durduk.

Kur‘dan bilgi vermek gerekirse 1 euro 123 Sırp Dinarı, genelde 1 euro‘yu 120 Sırp Dinarı‘ndan çeviriyorlar, exchange ofislerde(pazarları kapalı ona göre) 122‘den çeviriyor. 1 TL ise 33 Sırp Dinarı onuda 32‘den ya da 30‘dan çeviriyorlar 😉

Önümüze çıkan ilk köy-kasaba‘da durduktan sonra insanlarda bir telaş bildiğin fırtına var etrafta şemsiyler uçuşuyor, rüzgardan yürüyemiyorsun, herkes bir tarafa kaçışıyor bir tek biz akıllı fırtınada yola devam ediyoruz. Bir marketten euromuzu bozdurduk ve yola koyulduk.

SIRP DİNARI (TEMSİLİ)

Yollarda ilerlerken kendimizi tıpkı Amerikan Korku Filmleri’nde sandık. Fırtına var, herkes bir yerlere kaçışıyor, ortalık sessiz ve arabayla bir çift ilerler 😀 😀

Şiddetli sağanak yağmur, navigasyonun gene olmayan yollardan rota verip bizi götürmesi, çok sevdiğimiz! kiralık arabamızın sileceğinin çalışmaması, az kalsın siyahlar giyinen bir adamı ezecek olmamız badirelerini atlattıktan sonra booking.com üzerinden kiraladığmız Apartment Hodanis‘in sokağını bulduk.

Cep telefonu kullanmadığımız için sokakta bulunan cafeye rica ettik ve ev sahibine ulaştık. Eve bodrum katına iner gibi indiğimiz için önce korktuk fakat bahçeli 2+1 bir ev çıktı ve biz burası için 2 gecelik temizlik bedeli dahil 3 kişi için 57 euro ödedik.

Old Town‘da bölgesinde kalan evin hemen yanında herşeyi bulabileceğiniz Fabrica Znanja süper market, karşısında çok güzel bahçeye sahip Ljutic Cafe-Bar, hemen arka sokaklarında canlı gece kulüpleri ve merkeze yürüyerek ulaşılabilme özelliğine sahipti ve arabayı bıraktığımız yerden kımıldatmadan toplu taşıma kullanmadan rahatça gezdik.

Bu kadar badireden sonra eve ulaştığımızda saat akşam 10’u gösteriyordu ve bizde yağmurda yakında bir yerlere gidelim dedik fakat Belgrad’da yağmurda kimse dışarı çıkmıyor. Tüm mekanlar 11-12 gibi kapatmaya başlamışlardı.

Ertesi gün yağmur devam etti. Kahvaltımızı evde yaparak çıktık ve yürüyerek Nikola Tesla Müzesi‘ne gittik. Kullandığımız birçok elektrikli eşyanın icat edilmesine doğrudan katkısı olan, çılgın-dahi, Nikola Tesla‘nın Belgrad‘da yaşadığı evi müze yapmışlar.

Tek katlı binadan oluşan müzeye giriş bedeli 500 Sırp Dinarı. girdiğinizde Nikola Tesla‘nın giysileri, ilk icatları ve küllerinin bulunduğu topu görüyorsunuz.

Ardından 10 dakikalık İngilizce altyazılı ve İngilizce olan kısa filmi izliyorsunuz ve görevliler Tesla Deneylerini size tek tek gösteriyorlar. İnanılmaz deneyim mutlaka Belgrad’da uğrayın.

Nikola Tesla Müzesi‘nden çıktıktan sonra birer kahve içmek ve biraz dinlenip enerji toplamak için Svetozar kafeye oturduk 2 bira, 1 latte ve 1 Mocha‘ya 590 Sırp Dinarı yani 4,8 euro ödeyerek kalktık.

Kral Alexander Bulvarı‘ndan yürüyerek Belgrad Şehir Merkezi‘ne doğru ilerledik. Girdiğimiz IDEA markette resmen ırkçılığa denk geldik.

Güvenlik girdiğimizden beri peşimizde dolanmaya başladı ve biz ingilizce “Bir sorun mu var takip ediyorsunuz?” dediğimizde ingilizce olarak burada kimse ingilizce konuşmaz (“No one speak engilish”) dedi bende dönerek ingilizce küfür ettim 😀

Alışverişimizi yapamadan! çıktık ardından moralimizi bozmadan; önce St. Mark Kilisesi’ni görüp hemen aşağısında yer alan dört yoldaki Old Place’teki Sırbistan Meclis Binası ve Sırbistan Tarih Müzesi‘ni gördük. Belgrad Şehir Merkezi olan Republic Square‘e doğru ilerledik.

Republic Square‘de bulunan at heykeli Belgradlılar için buluşma noktası. Kendi aralarında “atın önünde, atın sağında, solunda” gibi cümlelerle buluşuyorlar.

At heykelinin yanındaki Kneza Mihaila Caddesi ise tam anlamıyla Belgrad‘ın çarşısı. Trafiğe kapalı bu caddede sağlı sollu dükkanlar ve kafeler bulunmakta ve hava yağmurlu olduğu için kafelerde oturan fazla bir kalabalık yok (ertesi gün güneşliyken oturacak yer bulamadık.)

Caddenin sonunda bulunan Stanica Kalemegdan yani Belgrad Kalesi‘ni ertesi gün gezmek üzere bıraktık ve paralel sokaktan ilerleyerek yakında bulunan kiralık evimize döndük. Biraz dinlendikten sonra akşam birşeyler içmeye çıktık.

Öncelikle bir önceki gün yağmur altında bize internet hizmetinden yararlandıran ve ev sahibine bulmamıza yardımcı olan Ljutic Cafe-Bar’a teşekkür amaçlı uğrayarak birer bira içip 330 Sırp Dinari yaklaşık 2.7 euro ödeyerek çıktık.

Ardından yakınlarda bulunan biraz lüks olan Izlog‘a gittik. Lounge Bar tarzındaki Izlog‘ta 1 tavuk yemeği ve 4 adet biraya ise 1350 Sırp Dinarı yani yaklaşık 11 euro ödedik.

Ertesi gün ev sahibine evi teslim ettikten ve bir sonraki durağımız olan Üsküp‘e doğru yola çıkmadan Belgrad Kalesi Stanica Kalemegdan uğramadan ayrılmadık.

Üsküp yazımız için tıkayınız >>

Muhteşem manzaraya sahip Stanica Kalemegdan‘ın içinde geçmişten günümüze dek kullanılan savaş aletlerinin gösterildiği Ulusal Tarih Müzesi bulunmakta. Kaleyi gezmek ise ücretsiz.

Önünde bulunan hediyelik eşyacılardan uygun fiyata hediyelik eşya alabilirsiniz, hepsi Türkçe biliyor merak etmeyin 🙂 Biz en uygun hediyelikleri Kneza Mihaila Caddesi’nin Stanica Kalemegdan tarafından girişinde bulunan hediyelikçilerde bulduk bizden tavsiyesi.

Kalenin surlarına çıkıp doya doya yeşillikler içindeki Belgrad‘ı, Belgrad Yeni Şehir kısmını izleyebilirsiniz. Dilerseniz kalenin içinde bulunan kafede oturup kahvenizi ya da biranızı yudumlarken manzaranın keyfini çıkarabilirsiniz.

Eğer ailecek ya da ufak çocuğunuzla seyahat ediyorsanız Belgrad Kalesi‘nin yanında bulunan hayvanat bahçesi(Belgrad Zoo) ufaklıklar ve sizin gezmeniz için mükemmel bir seçim olabilir.

Belgrad‘tan ayrılmadan içimizde kalan tek şey Eski Yugoslavya Meclis Binası‘nı gezememek oldu. Bir dahaki sefere Yeni Şehir kısmını doya doya gezip Yugoslavya Uusal Meclisi’ni gezmeyi notlarımız arasına iliştirdik.

Bu arada LİDL severler size bir bilgi LİDL 2017 senesi içinde Belgrad‘da açılıyormuş bilginize. Nasıl mı öğrendik? LİDL Belgrad diye google sonuçlarından gittiğimizde LİDL Market beklerken LİDL Ofisini bulduk. Biz market aramıştık dediğimizde bize de bu bilgiyi verdiler 🙂

Bir sonraki durak Makedonya‘nın başkenti Üsküp, Üsküp yazımız için tıklayınız >>

Belgrad için tavsiyeler;

• 1 euro 123 Sırp Dinarı fakat exchange officeler 122‘den halk 120‘den çeviriyor. 1 TL 33 Sırp Dinarı.
  • Exchange officeler pazar günleri kapalı.
  • Hava durumunu iyi kontrol edin yağmurlu havada sokaklarda ve kafelerde kimse olmuyor. Güneşli havada ise iğne atsan yere düşmez misali insan kalabalığı oluyor.
  • IDEA market ucuz değil aksine yazıda bahsettiğimiz gibi durumlarla karşılaşabiliyorsunuz. Shop&Go marketleri her köşe başında ve tüm ihtiyaçlarınıza uygun fiyatla cevap veriyor.
  • Kozmetik alışverişi yapacaklar için Old Square‘de ve Sırbistan Ulusal Tarih Müzesi‘nin karşı köşesinde bulunan D&M Kozmetik mağazasından uygun fiyata alışveriş yapabilirler.
  • Siyah Çek Birası Budweiser Balck burada da satılmakta sevenlere duyrulur.
  • Balkanlardaki en fazla çeşit ve en uygun sigara fiyatları Sırbistan‘da 😉
  • Sınır kapılarında sorun çıkarıldığı söylendi fakat biz bir sıkıntıyla karşılaşmadık ve Green Card ücreti ödemedik. Bu sizin başınıza gelmeyecek demek değildir siz genede tedbirli olun.
  • Navigasyonlara sakın ama sakın güvenmeyin. Dönüşü olmayan yerden dönmenizi, önünüzde olan uçuruma doğru devam etmenizi 150 metre önünüzdeki yeri sokağı çevreleyerek 600 metrede ilerleminizi isteyebilirler. (Yaşanmış olup tecrübeyle sabittir)
  • Nikola Tesla Müzesi‘ne kesinlikle uğrayın.
  • Belgrad Kalesi, Stanica Kalemegdan‘dan şehir manzarasını izleyin.
  • Gece Hayatı‘nda doyasıya eğlenin.
  • Savaş Adası‘na gidin, sınırsız eğlenceyi yaşayın.
  • Tren Garı‘nın arkasında yer alan Kneza Milosa Caddesi‘nde gezinin ve bir tek Saray Bosna‘da olmayan savaşın izlerini Belgrad‘da da görün.