TİRAN

Balkan seyahatimizin ilk ve son durağı olarak Arnavutluk‘un başkenti Tiran‘ı seçtik. Seçmemizdeki sebep en uygun fiyatlı uçak biletinin Tiran‘a olmasıydı. Pegasus Havayolları‘dan İstanbul Sabiha Gökçen aktarmalı gidiş-dönüş 20 kg bagaj haklı İzmir-Tiran ve Tiran-İzmir uçuşunu 605 TL‘ye aldık.

Giderken OHAL durumundan dolayı aktarma uçuşunu kaçırırız ve Pegasus Havayolları‘nın Tiran‘a günde 1 seferi olmasından dolayı İzmir’den sabah 5.45 uçuşuna aldık. 3 saat aktarma süresinden sonra İstanbul-Tiran arasını 1 saat 45 dakikada aldık.

Unutmadan belirtelim; balkanlarda Karadağ hariç her ülkenin kendi para birimi kullanılıyor. Euro‘da kullanılmakta ama pek karlı olduğu söylenemez. Arnavutluk‘ta da Arnavut Lek‘i kullanılıyor.

Biz Türkiye‘den euro yaparak gittik Türk Lirası bozdurmak zor olur, para bozduramazsak ödeyemeyiz euro ile öderiz diye. Evet türk lirasından daha karlı olduğu söylenebilir ama çoğu yerde kredi kartı ile ödeyebiliyorsunuz. Eğer bütçe ayaraladıysanız banka kartınız (kredi kartı değil hesap kartınız) ile ödeyip kur farkından etkilenmeminiz ve kapı kapı döviz bürosu aramamanızı tavsiye edebiliriz.

Tiran havalimanı ufak bir havaalanı iner inmez farkına varıyorsunuz. Körük falan beklemeyin yani 🙂 . Gümrük kontrolünden itibaren Balkanlardaki insanların rahat ve işgüzar olduklarını anlamaya başlayabilirsiniz. Valizlerimizi aldıktan sonra biraz para bozduralım dedik. Havaalanındaki exchange ofis elemanı tam kapatıyordu yakaladık ve adam o kadar kapatmayı istemişki; eğer euronuz varsa bozdurmayın dedi ve kapattı ofisi zor bela biraz para bozdurttuk. 😀

Neyse daha önce www.atlaschoice.com internet sitesi üzerinden ayarladığımız araba kiralama şirketimizi bulduk ve derdimizi anlatmaya başladık. Hazırlıklı olun derdinizi anlatmaya çok çalışacaksınız çünkü kimse İngilizce bilmiyor. Bilenlerde çok düşük seviyede anlaşamayabiliyorsunuz.

İnternet üzerinde 7 günlük Ford Fiesta‘yı 380 TL‘ye kiraladık ama Ford Fiesta kullanamadık. 🙂 İnternet sitesi üzerinde Karadağ, Bosna-Hersek, Sırbistan, Hırvatistan, Yunanistan, Kosova, Arnavutluk ve Makedonya bölgesini içine alan bölgede aracı kullanmak için ekstra para alınıyor.

Aracın Green Card denen sigortası olmak zorunda. Bu uygulama için öncelikle aracın uluslar arası ruhsata ihtiyacı var. Uluslar arası ruhsattan sonra Rent a Car firmasına ödeme yapılıp bu Green Card alınabiliyor fakat bu kağıdı iyice inceleyin biz bunu almamıza rağmen her gümrük kapısında ekstra para ödedik. Rent a Car firmasına para ödememize rağmen.

Havaalanına döndüğümüzde de internet sitesi firmasına mail atmanız lazım biz parayı çekip onlara gönderdik” denildi. Mail yoluyla faturaları ve Green Card makbuzlarını göndermemize rağmen cevap gelmedi.

Bu sebepten dolayı www.atlaschoice.com firmasından araba kiralarken 2 kez düşünün. Biz rentalcars.com’dan şaştık ve keşke şaşmasaydık dedik. 🙂

Dediğimiz gibi Ford Fiesta istedik fakat gele gele 1999 Model Mercedes Station kasa Dizel araca talim olduk 🙂 fakat rampalarla dolu dağları çıkarken iyiki olmuşuz dedik.

Neyse aracı aldık geri vitesini yoldaki Mercedes servisine sorarak bulduk 🙂 ve Tiran‘a ulaştık.

Tiran merkezinde bulunan İskender Bey Meydanı(Sheshi Skënderbej)‘na yakın bir yere arabayı park ettik. Zaten Tiran’ın merkezi burası, bütün müzeler ve turistik yerler bu meydanın etrafında

Biz İskender Bey Maydanı‘na bakarak bir tur attık ve sağa doğru olan Ulusal Tarih Müzesi’nin bulunduğu bulvardan ilerledik ve La Vogila‘ya oturduk.

Erken kalkılan yolculuk, havaalanında gümrük sırası, rent a car faciası derken acıktık . Arnavutluk‘un en lüks mekanlarının yer aldığı bölgede bulunan bu İtalyan Restorantı‘nın pizzaları çok lezzetliydi ve 3 Pizza, 1 Kola ve 3 biraya 1630 Arnavut Leki (yaklaşık 45 TL) ödedik.

Yemeğimizi yedikten sonra Kotor‘a doğru yola çıktık.

Kotor yazımızı okumak için tıklayınız >>

Yollar için hazırlıklı olun. Uluslar arası diyerek duble yol beklemeyin, yollar tek şeritli ve karşılıklı geliş gidişli daracık. 2 araç bazı bölümlerde zor geçiyor ve rampalar anlatılamaz derecede dik ve sürekli iniş çıkışlı.

Arada bir kamyonun ya da tırın arkasında uzunca bir konvoy olabiliyor çünkü; Arnavut şöförleri hariç herkes çok korkak araba kullanıyor, sinirlerinize hakim olun 🙂 Arnavut şöförler ise fazla cesaretli tıpkı bizim “apaçi” diye tabir ettiğimiz cinsten 🙂

Anlattığımız gibi yolda birde Arnavuluk‘ta yol çalışmasına denk geldik ve ardından gümrük kapısında biraz sıra bekledik ve ilk Green Card şokuyla karşılaştık.

Gümrük kapısına arabanızla yanaşıyorsunuz; pasaportunuzu ve arabanın evraklarını uzatıyorsunuz. 1 dakika içinde sisteme kaydettikten sonra camdan yandaki memura uzatıyor ve o memur Karadağ gümrük memuru 🙂

Yanlış duymadınız Arnavutluk-Karadağ sınırı dip dibe. Onay verildikten sonra Green Card diyorlar ve hemen sınırda bulunan sigorta şirketlerine yönlendiriyorlar. Arabayı park edip ücreti ödeyip makbuzu alıyorsunuz ardından gümrük memuruna veriyorsunuz, gümrük memuru pasaportları verip “İyi Tatiller” diyor.

Karadağ için Green Card ücreti 2016 yazı için 15 euro idi.

Gümrük kapısına yanaşmadan insanlar genelde çingeneler ya da mülteciler ellerinde fotoğraflarla otostop çekiyorlar ve siz sınırı geçmek için gümrükte sıra beklerken yanınıza gelip soruyorlar. Almayın başınıza dert olmasınlar 😉

Navigasyon saatine güvenmeyin Navigasyon 195 km yol için 4 saat demesine rağmen biz belirttiğimiz tüm bu yol durumuyla beraber yaklaşık 8 saate Kotor‘a vardık.

Kotor yazımızı okumak için tıklayınız >>

İşin aslı Tiran beklediğimizden daha da vasat çıktı diyebiliriz. Bizim için pek değerli birşeyi olmayan Tiran vakit kaybı oldu. Fakat bu Arnavutluk‘un kötü olduğu anlamına gelmez, Arnavutluk‘un sahil kısmında bulunan Tiran‘a yakın olan Durres ve Divjake ile Arnavutluk‘un güneyinde olan Sarande şehirleri mutlaka gidilmesi gereken şehirler.

Arnavutluk için unutulmaması gerekenler;

• Tiran Havaalanı Duty Free Mağazası çok ucuz alışverişinizi buradan yapabilirsiniz. Örneğin; 1lt cin 3 euro, Smirnoff 1 lt Vodka 8 euro’ydu(Ağustos 2016)
  • Arnavutlar genelde Balkanların ve İtalyanların hırsızlık, özellikle oto hırsızlığı için kullandığı çeteleriyle meşhur Hırsızlık olayı için dikkatli olun.
  • Aynı sebepten ötürü yavaş yavaş gelişmekte ve Avrupai pek birşey beklemeyin.
  • Enver Hoca‘nın zamanında kapalı kalan Arnavutluk yavaş yavaş turist ağırlamakta bu sebepten fiyatlar cazip. Uygun fiyatlı uçuşlar ve tatiller için düşünebilirsiniz.
  • Düzgün ve kurallara uyarak araba kullanan şöförler beklemeyin hayal kırıklığına uğrarsınız.
  • Eco Market en uygun fiyatlı marketi.
  • Arnavut ciğeri diyerek gitmeyin öyle birşey Tiran’da yok 🙂
  • 1 euro yaklaşık 134 Arnavutluk Leki, 1 TL ise yaklaşık 36 Arnavutluk Leki.
  • İngilizce konusunda pek heveslenmeyin. Kimse doğru düzgün İngilizce konuşmuyor.